10 de gener 2011

El poder de la paraula


Aquests dies de Nadal he aprofitat per veure algunes pel·lícules. Una d'aquestes ha estat Mis tardes con Margueritte (en català, crec que l'han traduïda Els meus vespres amb la Margueritte, que tampoc no té res a veure amb el títol original, La tête en friche). Explica la història entre en Germain i la Margueritte. Ell, interpretat per Gérard Depardieu, és un home poc instruït que es defensa com pot en aquesta vida; ella, Gisèle Casadesus, una iaia encantadora i culta fascinada pels llibres. A partir d'una trobada casual en un parc, els dos personatges comencen una relació que canviarà les seves vides.
Des del meu punt de vista, la pel·lícula parla de la lectura com a eina transformadora, ja que a través de llegir-li en veu alta, la Margueritte aconsegueix que en Germain guanyi especialment autoestima i seguretat en si mateix a l'hora d'anar pel món. Però no només ho aconsegueix amb la lectura; si fos així, podria haver titulat aquesta entrada El poder de la paraula escrita; en la pel·lícula també tenen importància totes les converses entre els dos protagonistes. I no és d'estranya, ja que el director és Jean Becker, el mateix de Converses amb el meu jardiner i La fortuna de viure.
Segurament és una història naïf i poc realista, però és bonica. Se m'ocorre que potser seria un bon film per passar als centres d'ensenyament per tal de reflexionar sobre la importància de la lectura. I perquè llegiu una mica, us deixo un extracte del llibre de Marie-Sabine Roger que ha inspirat la pel·lícula. Desconec si n'hi ha la traducció al català. En castellà, l'ha publicat Duomo Ediciones.


3 comentaris:

Dona invisible ha dit...

Ets la segona persona que recomana aquesta pel·lícula. Desgraciadament, hauré d'esperar aquí perquè la posin, ja que acostumen a anar més tard :-( Molt interessant la reflexió sobre la capacitat de transformació de la paraula.
Una abraçada!

Montse ha dit...

Sí que és naïf, però també és una història molt bonica. A mi em va encantar. Dona invisible, si pots, vés a veure-la.

LaMirandolina ha dit...

M'alegro que t'agradi, Montse.
Dona invisible (que d'invisible tens poca cosa, ja), no te la perdis. Segur que s'hi hauria pogut treure més suc, però està bé. A mi em va agradar el final.