05 de febrer 2011

Llegir en veu alta

Moltes de les entrades d'aquest bloc estan dedicades a la lectura. He de reconèixer, però, que sempre són lectures que he fet per a mi. Suposo que, llevat que tinguem criatures a qui llegir contes cada nit, el més habitual és fer-ho així, per a un mateix. Abans, amb l'analfabetisme, hi havia gent que es dedicava a llegir les cartes al seu destinatari. Ara, quan veiem un anunci que diu que es llegeixen les cartes, pensem immediament en la vidència. Penso que, llevat dels professionals de la televisió (lectors d'allò que en diuen telepromter) i dels qui s'encarreguen de fer les lectures a les parròquies, estem perdent l'hàbit de llegir en veu alta. I és una llàstima, perquè és un gran exercici a l'hora de millorar la comprensió lectora, que sembla que passa per un moment d'hores baixes. Us deixo amb un vídeo de Les Luthiers que posa de manifest aquesta petita reflexió.




Aquesta entrada m'ha estat inspirada per la publicada al Diari d'un llibre vell, que també reprodueix aquest vídeo.

4 comentaris:

Dona invisible ha dit...

Molt interessant. Jo sóc una gran defensora de la lectura en veu alta. Intuïtivament ho faig a casa quan estudio un idioma per millorar la dicció i també de vegades fins i tot quan llegeixo alguna novel·la en català o en castellà. M'agrada escoltar-me fent l'entonació que pertoca. Però a classe sí que és cert que hi ha persones que no entenen el que estan llegint en veu alta perquè s'estan concentrant en COM ho llegeixen. No tothom, per això. Jo crec que cal combinar la lectura en veu alta amb la lectura en silenci.
Bussi!

Ignasi ha dit...

Riure amb Les Luthiers.
Compartir sensacions amb la soledat dels nombres primers.
Gaudir dels teus versos.

Aquests, de Jordi Cienfuegos, son per a tu:

Vaig aixecar la tassa de cafè
conduint-la
des de la taula als llavis
com si res
i ni tan sols
en va tremolar el pols.

"M'alegro molt per tu"
vaig dir-li mentre un estrèpit de vidres que es trencaven
rodava dintre meu...

Des de Lleida passant per Viena, bona nit Mirandolina.

LaMirandolina ha dit...

Gràcies pels versos, Ignasi. I encantada que rondis per aquí.

Nina Maguid ha dit...

Este es uno de mis compatriotas favoritos, la vieja leyendo ebria ya forma parte de nuestro vocabulario familiar.
Cuántos buenos momentos les debo a Les Luthiers, ojalá nos duren aún por mucho tiempo.
Gracias por ponerlo y un beso :)